Nevědomý jógový spánek


Byla jsem na druhé straně pláže, abych pozdravila svoje indické známé a dala si u nich výtečnou keralskou kávu s buvolím mlékem.
Chvilku jsem přemýšlela, jestli i cukr a nebo ne a uslyšela jsem: “Dobrý den.“
Koukla jsem se na dva mladé muže a protože tady není čeština až tak obvyklá, říkám: „Slyšela jsem dobře česky?“
Prý ano a dali jsme se do řeči.
Co tady dělají a kde kdo byl v Indii a takovéto předávání cestovatelských zkušeností a postřehů.
Jsou tady se svým švýcarským učitelem jógy. 
Protože bydlí na druhé straně Varkaly, ptám se jich, jestli vědí, že tady bude Mezinárodní festival jógy. Prý nevědí, izolace jim vyhovuje a oni mají svého vlastního učitele jógy a nepotřebují „zkoušet“ jiného.
Říkám jim, že je to fajn, ale bylo by občas dobré kouknout se i za obzory.
Dívají se na mě a já už se slyším, jak říkám, co mi leží na srdci.
Asi mě slyšeli a podle zadumaného výrazu ve tváři zřejmě také naslouchali.
Nedávno jsem psala o bezpečné spiritualitě a toto je ten klasický příběh. Máme svého učitele jógy, jezdíme s ním i po světě, víme, co bude teď a potom a nepotřebujeme vědět víc. Nepotřebujeme se více poznávat, šokovat a obdarovávat – jsem slyšela i já.
Jiný učitel jógy a jiný přístup by mě mohl probudit z příjemného nevědomého jógového spánku.  
 Vzpomněla jsem si na dvě dámy, které kdysi docházely na moje kurzy jógy a tak nezvládly tu odlišnost mého podání od jejich původní a skálopevně přesvědčené podoby jógy, že chodit přestaly. A přitom tak zajímavý obzor se jim otvíral, pokud by si přiznaly, že není problém v józe, ale v jejich neochotě pustit k sobě blíž něco nového.

Jeden z mužů se mě ptal, jestli se věnuji józe, tak jsem odpověděla, že ano.
„Znáte základní pozice? A dýchací cvičení? A meditaci? A relaxaci? A zpíváte mantry?“
Když jsem odpověděla, že ano, tak byl spokojený, jenom možná netušil, že je spousta podob jógy a že guru není jenom ten, který mi vyhovuje, ale taky ten, který mě taky občas naštve, provokuje, šokuje a překvapuje.
Jakmile se usadím pouze ve „svojí józe“, stagnuji.
Stagnuji ve svém přesvědčení, ve svém vývoji a svém vlastním životě.
Je to bezpečné, je to přehledné, ale občas taky nudné.
To jsem si ovšem už nedovolila poznamenat, k tomu je třeba dojít si sám.
Probrali jsme indické Himaláje a druhy jógových podložek, dopila jsem keralskou kávu.
Myslím, že semínko bylo zaseto.
Těším se na festival, tak uvidíme, jestli se tam potkáme J.





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Mutace

Hmota a světlo

Zatmění na Uzlech